Meer informatie? 0318 - 556355

Verhalen

Van Deelen Zonwering

Het verhaal

De nostalgische keuken in de Overbergse woonboerderij van Corrie van Deelen fungeert als kantine. De opkamer van ooit is getransformeerd tot kantoor. En de schuur waar vroeger werktuigen stonden, biedt nu plaats aan een eigentijdse showroom. “Met een iPad kan ik de zonwering in de showroom bedienen”, glimlacht Corrie. Ze weet veel van haar producten af, of het nu om binnen- of buitenzonwering, terrasoverkappingen, horren, rolluiken of raamdecoratie gaat. Maar dat is wel anders geweest. Onverwacht kwam ze voor het ondernemerschap te staan – alleen. “Mijn man was in 1990 voor zichzelf begonnen in de zonwering. In 2001 overleed hij plotseling. Het verdriet overheerste natuurlijk. Maar we hadden net de boerderij van zijn ouders overgenomen en moesten verder. Samen met onze medewerker en de hulp van vele mensen om ons heen, hebben we toen het bedrijf voortgezet.”

Eén van die mensen was Jos van de Merwe. Hij hielp haar om grip te krijgen op de financiën en de administratie, want daar had Corrie zich maar weinig mee bemoeid. “Ik kon alles aan hem vragen. Hij snapte het en zette samen met mij alles weer op de rit.”

Het waren in alle opzichten moeilijke tijden voor Corrie, maar ze wist zich erdoorheen te slaan. Het huishouden combineerde ze met de boekhouding en het maken van offertes. In 2005 besloot ze een showroom te realiseren in één van de schuren. Geen overbodige luxe. “Als mensen langskomen om zonwering uit te zoeken, zitten ze zo een paar uur”, weet Corrie uit ervaring. “In de showroom kunnen ze op hun gemak de mogelijkheden bekijken en een keuze maken. Ik vind het leuk om mensen daarbij te helpen. De afgelopen jaren heb ik de nodige productkennis opgedaan, al laat ik de technische zaken graag aan mijn medewerker over.”

In het seizoen zijn behalve de vaste medewerker ook twee zzp’ers in de weer met het monteren van zonwering. De bijbehorende zaken als arbeidscontracten en salarissen laat Corrie over aan Van de Merwe. Net als de BTW-aangiften en het samenstellen van de jaarrekening. “Als Jos een poos niets van me hoort, belt hij mij gewoon op. ‘Hoe gaat het met je?’ Dat typeert Van de Merwe. Ze denken breed mee, voelen zich persoonlijk betrokken bij het welzijn van het bedrijf én van de klant. Dat heb ik de achterliggende jaren duidelijk ervaren.”